Alla inlägg under november 2008

Av Lena - 30 november 2008 22:08

  • Det är viktigt att vara punktlig i Finland. Kom inte för sent till ett avtalat möte, eftersom det betraktas som mycket oartigt i Finland. Kom i tid!
  • Höj inte rösten när du talar med finländare, särskilt inte på allmänna platser! Är du alltför högröstad betraktas du som oartig, eftersom finländaren själv är lugn av sig.
  • Kom ihåg att se din samtalspartner i ögonen. Tittar du neråt eller åt sidorna tolkas det i Finland som oärlighet.
  • Om du tänkt besöka dina finländska vänner är det bra att först kontakta dem. Finländarna håller hårt på sitt privatliv.
  • Ta av dig skorna eller ta med särskilda inneskor när du besöker finländska hem.
  • Glöm inte bort att tacka för maten när du stiger från bordet.
  • Det normala i Finland är att var och en betalar sin egen mat på restauranger. Det är ändå inget som hindrar att man artigt erbjuder sig att bjuda.
  • I Finland dricker man mycket kaffe – och ofta. Till exempel möten inleds alltid med kaffe.
  • Bli inte förvånad om ingen sätter sig bredvid dig på bussen. Finländaren vill gärna ha en privat sfär kring sig!
  • Oärlighet är enligt finländaren den största synden av alla.
  • Att bada bastu, med eller utan kläder, har för finländarna ingenting som helst med sex att göra – bastun är en helig plats.
  • Respektera naturen när du rör dig i den. Naturen ligger finländaren varmt om hjärtat.
  • Det finländska samhället är välorganiserat. Det gäller också köer och köande!
  • I hyreshus förutsätts det att man inte för oväsen, och det ska vara tyst efter till exempel klockan 22.00 Tiderna anges i regel i husets trappuppgång. Stör inte andra!
  • Kram Leeeeeeeena=D

Av Lena - 30 november 2008 21:47

Kan inte sova riktigt ännu..vad göra?  Jo men visst kan jag dela med mej av mina finska seder till just dej ikväll. hmmm advent.*idé!*..man bastar ju mest hela tiden i finland som ni kanske redan vet. Gärna med ris som man slår sig röd med(bra för blodcirkulationen=) Festa man till lite extra kan man foliegrilla några"makkara", finska bastukorvar på stenarna och avnjuta till en lappin och helvetiskt het senap.Man sitter där svettdrypande och som ren i själen efter en het bastu och samtalar om allt och inget. Fri från stress och kroppen känns fri och lugn. Det är finland. På nyåret finns en tradition som säger att man ska smälta tenn o gissa vad just din figur liknar/säger dej. Det minns jag att vi gjorde när jag var liten hemma hos min faster i Helsingfors. Återkommer med mera finska seder.Nu ska jag pausa. Ses! Kram Lena

Av Lena - 30 november 2008 18:37

Tänkte sätta in en bild på några av mina fina stöpta ljus men kameran dog. Nåväl. Dom blev jättefina! Jag var lite nervös eftersom svärmor var med och man vill ju hålla sig väl med henne så att säga. Inte dricka sig redlös och stöpa skitfula ljus inför hennes vänninor. Därför blev det en rätt lugn och trevlig tillställning med mat och stöpning. 30 ljus och två grenljus fick man sedan med sig hem. Ska ge bort flera i julklapp tänkte jag. Får se.


Helgens sammanfattning förövrigt: bakade typ 600 pepparkakor på lördagen*puh* (Jag som inte gillar att baka dessa enformiga kakor igentligen..), drack drinkar och vin till god fläskfilé som svärmor bjöd på. Slog för ovanlighetens skull inte sönder något glas denna gång*nöjd*.


Söndagen började med snö och slutade i regn kan man säga. Åkte hem från Falun på fm för att sedan kl 14 träffa släkt och några vänner över en glögg och peppakakor(såklart!).

Sedan gick vi tillsammans (En kort stund för alla ville åt olika håll som vanligt) på julskyltningen i Hedemora vilken bjöd på modeshow och pyntade affärer. Kunde ärligt talat varit utan detta eftersom det alltid slutar med att man står och väntar på sitt sällskap nånstans och Tuva tröttnar ur och vill gå..Därmed en del gnäll men sedan var hon jätteduktig på hemvägen och gick själv nästan hela vägen hem från stan. Hon gick där förnöjt med händerna i fickorna på jackan  och vi förundrades över hur stor hon blivit!! *stolt*

Nu ska vi se en dvd som vi hyrt och ta det lite lugnt då helgen varit trevlig men intensiv. Sköt om dej! Kram Lena


Av Lena - 28 november 2008 12:21

Jaha då var det snart dags att statuera exempel på hur en exemplarisk svärdotter hanterar ljusstöpning och alkohol på en och samma gång...Intressant. Sitter i en röra av kartonger med adventstakar och julsaker här. Borde sätta fart men orkar inte.. Tar nog en dusch istället! Hoppas ni alla får en mysig helg! Ska jag försöka ha. Vi ses efter helgen!

Kram ljusstöpar-Lena

Av Lena - 28 november 2008 06:32

Tja!  Sitter här nyvaken och har just bytt ett kissit lakan(alltså i Tuvas säng=) Har sovit fruktansvärt dåligt och drömt om långa köer i natt. Antar från mardröms- Ica-besöket igår*hualigen* Tuva vill såklart inte sova mer nu så vi får hitta på nåt skoj*gäspar stort* tills hon ska iväg till dagis.Tack snälla för alla kommentarer! Alltid kul att läsa!    /Kram på er från en trött Lena

Av Lena - 27 november 2008 19:35

Shit! Folk är som galna när det nalkas extrapriser och erbjudanden!!*häpen* Vi skulle bara in och handla ett par saker och det råkade vara "kundkväll" på Ica just när vi kom dit. Herremingud vad folk trängs och köper extra bara för att det är kanske 1 kr billigare. Har aldrig förstått grejen med det!? Skrikande stackars ungar i kundbilar(Tuva en ev dem!),fyndhandlarna och förrvirrade pensionärer som letar örtsalt...just IDAG och så..vi då. Hade man vetat kaoset innanför butikens dörrar skulle man inte satt sin fot där!*puh* Har bestämt just nu att inte gå på mellandagsrean*ryser*

Inte värt det liksom.


Käkat kycklingsallad med familjen nu på kvällen. Mommo P kom förbi och sa godnatt till Tuva innan sängdax. Hon hade bakat saffranskaka som luktade fantastiskt gott. Hon är så snäll och omtänksam Tuvas Mommo. En riktig "mummi" som hon kallas  i Finland. Hon påminner rättvist om mumintrollet på nåt vis. En bull-mommo som uttalar chips och gummistövlar på det speciella "mumin-sättet". Jag ska lära er lite mer finska och finska seder(framför allt..) snart. Det är ett löfte=D

Nu ska vi käka kex och ost.  Vi ses! /Kram Lena

Av Lena - 26 november 2008 21:36

Tjena!!Visst är det häftigt med kära människor!(finns dock undantag typ råhångel vid middagsbordet..) Just sett ett avsnitt av "bonde söker fru" där flirtandet inte har nån hejd. Avund, röda kinder och dejting på hög nivå . Bönder kan tydligen de med! =) Homo-bonden himlar med tårfyllda ögat, ömma blickar, skördetröskor, massage och nån kossa här och där i en salig blandning. Kan inte annat än gilla detta*erkänner*


Köpt årets första julstjärna(blomma) idag. Tiden rusar ju fram och på fredag ska jag lyckas(?) med att stöpa ljus med svärmor. Och dricka vin. Sedan på lördag är det dags för det årliga pepparkaksbaket hemma hos svärmor.Baka, äta gott och dricka glögg ska vi göra. På söndagen är det sedan som vanligt julskyltning  i Hedemora då det åter blir glögg och pepparkakor och en tur ut på stan. Hoppas på lite snö faktiskt.

Annars längtar jag mest till våren och sommaren. Mycket tack vare våran nya sommarstuga som på allvar ska invigas när värmen kommer. Ska bli härligt. Känns nästan overkligt att vi till sist fick vårat "drömställe"!


Jag har även en plan för mig själv till sommaren. Jag har bestämt att komma över min "bikininoja" som jag länge haft. Jag ska klara av att gå i bikini i sommar har jag tänkt. Njuta av sommaren och solen som alla andra. Tänka att jag får duga som jag är liksom, oavsett hur jag ser ut. Hoppas jag ska klara av det efter alla år i skylande kläder=S  Vore härligt!!

Får väl börja "träna" i tid liksom. Kanske gå till badhuset, på spa eller nåt sådant. Säkert en vanesak som allt annat här i livet. Men har varit förbannat svårt ska jag säga. Tyvärr. Men nu. Beach 2009-vi ses!! *ler skräckslaget* /Kram Lena

Av Lena - 26 november 2008 19:49

Just slagit Niklas och Tomas i texas hold´m!(kortspel)*nöjd* Tänk att det är så kul att vinna.. Nu ska jag se på "Bond söker fru" och rapporterar senare. Kram Lena

Ovido - Quiz & Flashcards